Veel gestelde vragen

Wat is de werkwijze van Logopedie4you ten tijde van het Coronavirus?

We hebben alle voorzorgmaatregelingen getroffen voor een veilig bezoek aan onze praktijk. Voor meer informatie kunt u ook ons Corona Protocol Logopediepraktijk Logopedie4you bekijken.

Wanneer heb ik logopedie nodig?

Als u vragen op een van de volgende gebieden heeft, kunt u contact met ons opnemen: adem, stem, spraak, taal, gehoor, slikken, mondgedrag.

Hoe kan ik een afspraak maken?

U kunt eenvoudig via deze link een afspraak inplannen. Wanneer u uw gegevens achterlaat, nemen wij z.s.m. contact met u op.

Wordt logopedie vergoed?

Ja, de behandeling wordt volledig vergoed vanuit de basisverzekering. Bent u ouder dan 18 jaar? Dan wordt de behandeling ook vergoed maar geldt wel eerst uw eigen risico.

Met welke verzekeraars hebben jullie een contract?

Logopediepraktijk Logopedie4you heeft met alle landelijk opererende zorgverzekeraars een contract afgesloten.

Heb ik een verwijsbrief nodig voor logopedie?

U kunt bij ons zonder verwijsbrief in de praktijk terecht, wij zijn direct toegankelijk (DTL). Dit kan echter alleen wanneer uw zorgverzekering DTL heeft opgenomen in hun verzekeringspakket. U kunt contact met uw zorgverzekeraar opnemen om dit te controleren.

Wanneer moet een kind naar logopedie?

Wanneer u twijfels heeft over de taal en/of spraakontwikkeling van uw kind is het raadzaam om te overleggen met uw huisarts, de consultatiebureauarts of de leerkracht van het kind. Zij kunnen vaak aangeven of de logopedist u zou kunnen helpen. Natuurlijk kunt u ook direct contact met ons opnemen voor vragen en/of advies. Wellicht is het gratis spreekuur iets voor u.

Vanaf welke leeftijd kan een kind logopedie krijgen?

In principe kan een kind logopedie krijgen vanaf de geboorte. Wanneer er problemen zijn met het drinken uit de borst en/of fles, kan een kind daarvoor worden doorverwezen naar een logopedist die op dit gebied gespecialiseerd is: prelogopedie.
Voor twijfels op het gebied van de spraak- taalontwikkeling zien wij kinderen vaak vanaf 2 jaar.

Hoe lang duurt één behandeling?

Een behandeling duurt meestal 30 minuten waarvan 5 minuten voor administratietijd voor de behandelaar wordt ingepland.

Hoe lang duurt logopedie?

De duur van de behandelperiode is wisselend. De behandelend logopedist kan na onderzoek een indicatie geven van de behandelduur, zij geeft dit ook aan in het opgestelde behandelplan. De behandelduur hangt af van de soort stoornis en de ernst hiervan. Ook hangt het af van de motivatie en leeftijd van de cliënt.

In welke taal wordt er behandeld?

In onze praktijk spreken alle logopedisten Nederlands, Fries, Engels en Duits.
Omdat onze praktijk in Friesland gevestigd is komen er veel Friestalige kinderen en volwassenen bij ons. Bij kinderen waarbij de spraak-taalontwikkeling in het Fries nog onvoldoende is, behandelen we in het Fries. In andere gevallen spreken we meestal Nederlands. Tijdens de behandeling met volwassenen spreken we in de taal die uw voorkeur heeft.

Krijg ik iedere keer dezelfde logopedist?

Ja, de behandeling zal altijd zoveel mogelijk door eenzelfde vaste logopedist worden gegeven. Een enkele keer kan het voorkomen dat er door ziekte of na- of bijscholing vervangen wordt door een collega.

Behandelen jullie ook aan huis?

Ja. Als u lichamelijk niet in staat bent om bij ons in de praktijk te komen, dan komen wij graag bij u thuis. Voor behandeling aan huis heeft u wel een verwijzing nodig van de huisarts.

De behandeling van zeer jonge kinderen, in verband met eet- drinkproblemen (prelogopedie) vindt meestal ook in de thuissituatie plaats. Op de verwijzing moet dan wel ‘behandeling aan huis’ staan aangegeven.

 

 

Hoe is de praktijk bereikbaar?

Er is op bij de praktijklocatie ruim voldoende parkeergelegenheid. De locatie is rolstoel toegankelijk en beschikt over een invalidentoilet en (baby)verschoningsruimte.

Wanneer zijn jullie geopend?

Logopediepraktijk Logopedie4you is iedere dag van 08.00 – 17.30 uur geopend. Lees hier meer over onze volledige openingstijden.

Zijn jullie tijdens vakanties en/of feestdagen geopend?

Ja, wij zijn tijdens vakanties geopend maar hanteren meestal wel aangepaste openingstijden. Lees hier meer over onze volledige openingstijden.

Wat moet ik meenemen naar de eerste afspraak?

We vragen u de volgende zaken mee te nemen naar de eerste afspraak:

  • Verwijsbrief van uw verwijzer voorzien van medische indicatie (indien de zorgverzekeraar Directe Toegang Logopedie (DTL) vergoedt, hoeft u geen verwijsbrief mee te nemen);
  • Legitimatiebewijs van degene die logopedie nodig heeft, zie hiervoor ook identificatieplicht in de zorg;
  • Zorgpas van degene die logopedie nodig heeft;
  • Optioneel: eventuele extra informatie van eerdere onderzoeken en/of hulpverlening.

Moet ik ook voor mijn kind die jonger dan 14 jaar is in het bezit zijn van een geldig legitimatiebewijs?

Ja. De identificatieplicht in de zorg geldt voor iedereen, dus ook voor minderjarigen jonger dan 14 jaar. Wij willen je dan ook vragen om ervoor te zorgen bij de eerste afspraak een geldig legitimatiebewijs mee te nemen. Verdere informatie hierover kun je lezen op de website van de Rijksoverheid.

Hoe kan ik een afspraak afmelden of verzetten?

Indien u of uw kind niet op een afspraak kan komen, dient u deze minstens 24 uur van tevoren af te melden of te verzetten. Dit kan telefonisch, per sms, WhatsApp of e-mail. Wanneer u de afspraak niet nagekomen bent, of vergeet u de afspraak? Dan zijn wij genoodzaakt het tarief van de gereserveerde behandeling bij u in rekening te brengen. De kosten hiervoor zijn € 34,00. Dit bedrag wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar.

Hoe houden jullie de kwaliteit op peil?

Kwaliteit is erg belangrijk voor Logopedie4you. Alle onze logopedisten staan geregistreerd in het Kwaliteitsregister Paramedici en volgen regelmatig na- en bijscholing. Daarnaast zijn we lid van diverse kwaliteitskringen.
Uiteraard willen we ook graag weten hoe cliënten onze zorg beoordelen en waar is eventueel nog ruimte voor verbetering? Hiervoor gebruiken we de PREM-vragenlijst voor het meten van klantervaringen. Wilt u hier meer over weten, klik dan hier.

Geven jullie ook voorlichting?

Ja, wij geven regelmatig informatie of presentaties over logopedie en onze specialisaties. Wilt u hier meer over weten, neem dan contact met ons op.

Kan je bij jullie terecht voor een second-opinion?

Ja, in overleg is het mogelijk om bij ons te komen voor een second-opinion.